دسته‌بندی نشدهکتاب «درآمدی بر هنر معاصر در اصفهان» چاپ شد - مجله نشانه های تاریخی ایران

سپتامبر 28, 2021by admin0

به گزارش نشانه های تاریخی ایران، کتاب «هنر، معاصر، اصفهان (درآمدی بر هنر معاصر در اصفهان)» به کوشش علیرضا ارواحی به‌تازگی توسط موزه هنرهای معاصر اصفهان و انتشارات سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این‌کتاب درآمدی برای یافتن ردپای هنر معاصر (امروز) در اصفهان و نسبت آن با نوجویی در هنر این شهر است. هنر معاصر و اتفاقات و جریان های سیاسی، اجتماعی و هنری در غرب، بر هنر اصفهان تأثیر گذاشته‌اند و اندکی از هنرمندان این‌شهر را به سمت گرایش‌های جدید هنری تمایل پیدا کرده‌اند. این‌کتاب همچنین، به گفته نویسندگانش برای شناخت مفهوم هویت در بستر هنر نوشته شده که این‌شناخت، عملکردهای متفاوتی را پیش روی هنرمندان هنر معاصر می‌گذارد؛ چرا که خود این مفهوم، دو وجه متفاوت و حتی متضادی را پیشنهاد می‌دهد.

کتاب پیش‌رو، به مؤلفه‌های هنر معاصر در اصفهان و هویت هنر جدید در اصفهان و به تشابه و تفاوت موجود میان آثار هنر امروز با غرب می پردازد و آثار هنرمندان هنر امروز را دارای ویژگی‌های مخصوص به خود می‌داند. آثار هنری‌ای که گاهی در مواجهه با هنر سنتی قرار می‌گیرند، در پی بازنمود جهانی هستند که در آن، محدودیت‌ها رنگ می‌بازد و هر کارماده و رسانه‌ای می‌تواند دارای اعتبار باشد و هنرمند را برای بیان ایده و دغدغه‌های زیست فردی و اجتماعی یاری کند.

کتاب «هنر، معاصر، اصفهان» دارای پیشگفتار به قلم مهدی تمیزی، درآمد به قلم علیرضا ارواحی، رسول کمالی دولت آبادی و مرتضا بصراوی و دو بخش اصلی است.

بخش اول کتاب که «مؤلفه ها و مضامین مفاهیم هنر سنتی و هنر معاصر» نام دارد، شامل دو مقاله است: ۱: تأملی انتقادی درباره مفهوم هنر سنتی، نوشته: امیر مازیار. ۲: مقدمه ای بر هنر معاصر (بررسی موردی برخی از مؤلفه ها و مضامین هنر معاصر)، نوشته: محمدعلی نقی زاده.

بخش دوم هم که «درآمدی بر روند نوگرایی در هنر اصفهان» نام دارد، شامل ۵ مقاله است که عناوین‌شان به این‌ترتیب است:

۱- نقاشی اصفهان؛ روایت چهار قرن همنشینی کهنه و نو، نوشته: بابک مفیدی.

۲- خوانش و گذار از سنت و ایجاد نسبت با رسانه های نوین هنری (سیر هنری ایران در سده اخیر از سنت به معاصر، با تأکید بر هنر اصفهان)، نوشته: بهروز سهیلی اصفهانی و مهسا نجات.

۳- اصفهان گوشه‌ای بی‌دستگاه (تحلیلی بر هنر امروز اصفهان)، نوشته: رسول معرک نژاد.

۴- سرمایه‌های نهادی-گروهی در آغاز شکل گیری هنر معاصر؛ با تأکید بر شهر اصفهان، نوشته: رسول کمالی دولت آبادی.

۵- شکل گیری هنر معاصر و چگونگی تأثیرگذاری آن بر هنرمندان ایرانی (با تأکید بر هنرمندان اصفهانی)، نوشته: علی سجادیه.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *